Subaru – po roku 1989

Jak odczytać kody błędów ECU?

  1. Rozgrzej silnik, a następnie wyłącz zapłon.

  2. Pod kolumną kierowniczą znajdziesz dwie czarne szybkozłączki – połącz je ze sobą.

  3. Włącz zapłon (nie uruchamiaj silnika).

  4. Kontrolka Check Engine zacznie migać.

Interpretacja migania:

  • Jeśli mruga jednostajnie, oznacza to, że w pamięci ECU nie ma żadnych błędów.

  • Jeśli mruga nieregularnie (tzw. „morsowanie”), przekazuje zapisane kody błędów, zaczynając od najnowszego.

Jak odczytać kod:

  • Długie mrugnięcia („kreski”) = dziesiątki (druga cyfra od prawej).

  • Krótkie mrugnięcia („kropki”) = jedności (pierwsza cyfra od prawej).

  • Przykład:
    _ _ … = 2 długie + 3 krótkie = kod 23.

KODY BŁĘDÓW ECU (STEROWNIKA SILNIKA)

Modele od roku 1989, wyposażone w wielopunktowy wtrysk paliwa.

Kod Opis usterki
11 Czujnik położenia wału korbowego
12 Włącznik/przekaźnik rozrusznika lub jego obwód
13 Czujnik położenia wałka rozrządu (czujnik GMP w Justy)
14 Wtryskiwacz nr 1 (różne modele)
15 Wtryskiwacz nr 2 (różne modele)
16 Wtryskiwacz nr 3 (różne modele)
17 Wtryskiwacz nr 4 (różne modele)
18 Wtryskiwacz nr 5 (SVX)
19 Wtryskiwacz nr 6 (SVX)
21 Czujnik temperatury płynu chłodzącego
22 Czujnik spalania stukowego (prawa strona, SVX)
23 Przepływomierz / Czujnik ciśnienia (Justy)
24 Zawór regulacji powietrza biegu jałowego / Cewka wolnych obrotów (Justy)
25 Wtryskiwacze 3 i 4 (XT6)
26 Czujnik temperatury powietrza (Justy)
28 Czujnik spalania stukowego nr 2 (lewa strona, SVX)
29 Drugi czujnik położenia wału korbowego (SVX)
31 Czujnik położenia przepustnicy
32 Sonda lambda nr 1 (prawa strona, SVX)
33 Czujnik prędkości pojazdu
34 Cewka zaworu EGR
35 Cewka pochłaniacza par paliwa
36 Cewka dodatkowego powietrza (Impreza) / Układ zapłonu (Justy)
37 Sonda lambda nr 2 (lewa strona, SVX)
38 Regulator momentu obrotowego silnika (SVX)
41 Regulator mieszanki paliwowo-powietrznej
42 Włącznik/przekaźnik wolnych obrotów lub jego obwód
43 Włącznik/przekaźnik przepustnicy (Justy)
44 Cewka zaworu upustowego (turbo)
45 Cewka ciśnienia doładowania (turbo) / Czujnik ciśnienia atmosferycznego (wolnossące)
49 Przepływomierz
51 Włącznik biegu jałowego (MT) / Przekaźnik hamulca (AT)
52 Włącznik hamulca postojowego (poza Justy) / Sprzęgło (Justy)
55 Czujnik temperatury układu recyrkulacji spalin
56 Układ recyrkulacji spalin
61 Hamulec postojowy (Loyale) / Cewka zaworu ciśnienia paliwa (Impreza)
62 Czujnik temp. paliwa (Impreza) / Obciążenie elektryczne (Justy)
63 Czujnik ciśnienia zbiornika paliwa (Impreza) / Dmuchawa (Justy)
65 Czujnik podciśnienia

Jak odczytać kody błędów ABS?

  1. Zlokalizuj złącze diagnostyczne – pod kolumną kierowniczą znajduje się podwójna, czarna żeńska szybkozłączka (samotna).
    Używając kawałka przewodu, połącz jeden z pinów ze stałą masą.

  2. Włącz zapłon, ale nie uruchamiaj silnika.

  3. Kontrolka ABS zacznie migać.

    • Kody błędów odczytuje się podobnie jak w przypadku kodów ECU (za pomocą „kresek i kropek”).

    • Każdy zapisany kod błędu poprzedzony jest sekwencją startową – czyli kodem 11 (długa pauza + krótka pauza = kreska, kropka).

    • Kolejne błędy są rozdzielane właśnie tą sekwencją.

Kod Opis usterki
Kod startowy
11 Kod startowy (rozpoczyna sekwencję kodów błędów)
Uszkodzenie czujnika ABS – przerwa w obwodzie lub zbyt wysokie napięcie
21 Prawe przednie koło
23 Lewe przednie koło
25 Prawe tylne koło
27 Lewe tylne koło
Uszkodzenie czujnika ABS – brak sygnału prędkości (zwarcie lub brak impulsów)
22 Prawe przednie koło
24 Lewe przednie koło
26 Prawe tylne koło
28 Lewe tylne koło
Uszkodzenie obwodów elektrozaworów w module hydraulicznym
31 Prawe przednie koło
33 Lewe przednie koło
39 Koła tylne
Pozostałe uszkodzenia
29 Uszkodzone koło zębate czujnika lub inna usterka mechaniczna
41 Uszkodzony moduł sterujący ABS
42 Zbyt niskie napięcie zasilania
51 Uszkodzenie przekaźnika zaworu
52 Uszkodzenie silnika hydraulicznego lub przekaźnika silnika
54 Uszkodzenie obwodu światła STOP
56 Nieprawidłowy moduł ABS lub uszkodzony czujnik przyspieszenia