Jak odczytać kody błędów ECU?
-
Rozgrzej silnik, a następnie wyłącz zapłon.
-
Pod kolumną kierowniczą znajdziesz dwie czarne szybkozłączki – połącz je ze sobą.
-
Włącz zapłon (nie uruchamiaj silnika).
-
Kontrolka Check Engine zacznie migać.
Interpretacja migania:
-
Jeśli mruga jednostajnie, oznacza to, że w pamięci ECU nie ma żadnych błędów.
-
Jeśli mruga nieregularnie (tzw. „morsowanie”), przekazuje zapisane kody błędów, zaczynając od najnowszego.
Jak odczytać kod:
-
Długie mrugnięcia („kreski”) = dziesiątki (druga cyfra od prawej).
-
Krótkie mrugnięcia („kropki”) = jedności (pierwsza cyfra od prawej).
-
Przykład:
_ _ … = 2 długie + 3 krótkie = kod 23.
KODY BŁĘDÓW ECU (STEROWNIKA SILNIKA)
Modele od roku 1989, wyposażone w wielopunktowy wtrysk paliwa.
Kod | Opis usterki |
---|---|
11 | Czujnik położenia wału korbowego |
12 | Włącznik/przekaźnik rozrusznika lub jego obwód |
13 | Czujnik położenia wałka rozrządu (czujnik GMP w Justy) |
14 | Wtryskiwacz nr 1 (różne modele) |
15 | Wtryskiwacz nr 2 (różne modele) |
16 | Wtryskiwacz nr 3 (różne modele) |
17 | Wtryskiwacz nr 4 (różne modele) |
18 | Wtryskiwacz nr 5 (SVX) |
19 | Wtryskiwacz nr 6 (SVX) |
21 | Czujnik temperatury płynu chłodzącego |
22 | Czujnik spalania stukowego (prawa strona, SVX) |
23 | Przepływomierz / Czujnik ciśnienia (Justy) |
24 | Zawór regulacji powietrza biegu jałowego / Cewka wolnych obrotów (Justy) |
25 | Wtryskiwacze 3 i 4 (XT6) |
26 | Czujnik temperatury powietrza (Justy) |
28 | Czujnik spalania stukowego nr 2 (lewa strona, SVX) |
29 | Drugi czujnik położenia wału korbowego (SVX) |
31 | Czujnik położenia przepustnicy |
32 | Sonda lambda nr 1 (prawa strona, SVX) |
33 | Czujnik prędkości pojazdu |
34 | Cewka zaworu EGR |
35 | Cewka pochłaniacza par paliwa |
36 | Cewka dodatkowego powietrza (Impreza) / Układ zapłonu (Justy) |
37 | Sonda lambda nr 2 (lewa strona, SVX) |
38 | Regulator momentu obrotowego silnika (SVX) |
41 | Regulator mieszanki paliwowo-powietrznej |
42 | Włącznik/przekaźnik wolnych obrotów lub jego obwód |
43 | Włącznik/przekaźnik przepustnicy (Justy) |
44 | Cewka zaworu upustowego (turbo) |
45 | Cewka ciśnienia doładowania (turbo) / Czujnik ciśnienia atmosferycznego (wolnossące) |
49 | Przepływomierz |
51 | Włącznik biegu jałowego (MT) / Przekaźnik hamulca (AT) |
52 | Włącznik hamulca postojowego (poza Justy) / Sprzęgło (Justy) |
55 | Czujnik temperatury układu recyrkulacji spalin |
56 | Układ recyrkulacji spalin |
61 | Hamulec postojowy (Loyale) / Cewka zaworu ciśnienia paliwa (Impreza) |
62 | Czujnik temp. paliwa (Impreza) / Obciążenie elektryczne (Justy) |
63 | Czujnik ciśnienia zbiornika paliwa (Impreza) / Dmuchawa (Justy) |
65 | Czujnik podciśnienia |
Jak odczytać kody błędów ABS?
-
Zlokalizuj złącze diagnostyczne – pod kolumną kierowniczą znajduje się podwójna, czarna żeńska szybkozłączka (samotna).
Używając kawałka przewodu, połącz jeden z pinów ze stałą masą. -
Włącz zapłon, ale nie uruchamiaj silnika.
-
Kontrolka ABS zacznie migać.
-
Kody błędów odczytuje się podobnie jak w przypadku kodów ECU (za pomocą „kresek i kropek”).
-
Każdy zapisany kod błędu poprzedzony jest sekwencją startową – czyli kodem 11 (długa pauza + krótka pauza = kreska, kropka).
-
Kolejne błędy są rozdzielane właśnie tą sekwencją.
-
Kod | Opis usterki |
---|---|
Kod startowy | |
11 | Kod startowy (rozpoczyna sekwencję kodów błędów) |
Uszkodzenie czujnika ABS – przerwa w obwodzie lub zbyt wysokie napięcie | |
21 | Prawe przednie koło |
23 | Lewe przednie koło |
25 | Prawe tylne koło |
27 | Lewe tylne koło |
Uszkodzenie czujnika ABS – brak sygnału prędkości (zwarcie lub brak impulsów) | |
22 | Prawe przednie koło |
24 | Lewe przednie koło |
26 | Prawe tylne koło |
28 | Lewe tylne koło |
Uszkodzenie obwodów elektrozaworów w module hydraulicznym | |
31 | Prawe przednie koło |
33 | Lewe przednie koło |
39 | Koła tylne |
Pozostałe uszkodzenia | |
29 | Uszkodzone koło zębate czujnika lub inna usterka mechaniczna |
41 | Uszkodzony moduł sterujący ABS |
42 | Zbyt niskie napięcie zasilania |
51 | Uszkodzenie przekaźnika zaworu |
52 | Uszkodzenie silnika hydraulicznego lub przekaźnika silnika |
54 | Uszkodzenie obwodu światła STOP |
56 | Nieprawidłowy moduł ABS lub uszkodzony czujnik przyspieszenia |